انتصاب سرپرست اداره کل حوزه شهردار و امور شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ثبت نام بیش از ۲۹ هزار خانواده مشهدی در سامانه سرویس مدارس «سپند» (۱۷ تیر ۱۴۰۳) آمادگی مشهد برای برگزاری مراسم‌های دهه اول محرم اکران تصاویر خادمان حسینی در قاب مفاخر در مشهد حمایت از ۵٠٠ ایستگاه صلواتی در قالب طرح «حسینیه‌ای به وسعت شهر» در مشهد روایتی تاریخی از هجوم به زائران و مجاوران حرم‌رضوی در محرم ۹ قرن پیش برگزاری جلسه هماهنگی ستاد اربعین شهرداری مشهد شهروند خبرنگار | درخواست بهسازی پیاده رو بین سیدرضی ۲۵ و ۲۷ مشهد + پاسخ بهره‌برداری از مرکز دندانپزشکی شهرداری مشهد تا یک ماه دیگر زمان بهره‌برداری از پروژه اتصال بولوار امام خمینی(ره) به بولوار نماز اعلام شد ذخایر خونی در مشهد رو‌به‌کاهش است هوای کلانشهر مشهد امروز سالم است (۱۷ تیر ۱۴۰۳) تقدیر شهردار مشهد از مردم این شهر برای حضور حماسی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری آخرین وضعیت پروژه احداث آزادراه مشهد-چناران نگاهی به روزگار رفته یکی از مهمترین صنعت‌های قدیمی مشهد | گره خوردن تاریخ ریسندگی با تارو پود قالی مشهد روزانه ۲ تا ۶ هزار شهروند از شهربازی پارک ملت مشهد بازدید می‌کنند افزایش‌چشمگیر نماد‌ها و یادمان‌های زیارت در مشهد فارسی‌سازی کارت‌های پرواز به صورت آزمایشی در فرودگاه بین‌المللی مشهد آغاز شد ترافیک سنگین در پیرامون حرم مطهر رضوی (۱۵ تیر ۱۴۰۳) رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: مردم باید کمک کنند تا رئیس‌جمهور موفق عمل کند + فیلم عضو شورای اسلامی شهر مشهد: کسانی که رأی ندادند، بدانند که زندگی آن‌ها وابسته به انتخاب دیگران خواهد بود + فیلم
سرخط خبرها

حداقل ۱۰ درصد در مصرف گاز صرفه جویی کنید تا گاز بماند

  • کد خبر: ۸۸۴۴۷
  • ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
حداقل ۱۰ درصد در مصرف گاز صرفه جویی کنید تا گاز بماند
مدیر بهینه سازی مصرف گاز خراسان رضوی: فقط با صرفه جویی ۱۰ درصدی امکان پایداری گاز طبیعی برای همه بخش‌ها وجود دارد.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ سرد شدن زود هنگام هوای کشور در روز‌های گذشته بالاخره اولین تأثیرش را گذاشت. مصرف گاز به رکورد تازه‌ای دست یافت و میزان استفاده مردم از این انرژی در آبان امسال به مصرف بهمن ماه سال ۱۳۹۹ نزدیک شد. اتفاقی که باعث شد تأمین سوخت و گاز نیروگاه‌ها و صنایع دچار محدودیت‌هایی شود و زنگ خطر کمبود گاز در کشور به صدا دربیاید. حالا شرکت گاز خراسان رضوی اعلام کرده است که برای حفظ زنجیره تولید و تأمین، مشترکان باید حداقل ۱۰ درصدی در مصرف گاز صرفه جویی کنند.

شرکت ملی گاز ایران ۲۵ آبان و هم زمان با کاهش جدی دمای هوای کشور نمودار مقایسه‌ای مصرف گاز آبان امسال. سال گذشته را منتشر کرد که نشان می‌داد مصرف در بخش خانگی، تجاری و صنعتی افزایش شایان توجهی داشته است. براساس این نمودار مشترکان گاز در آبان ۱۳۹۹ روزانه حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی مصرف کردند، اما امسال مصرف روزانه در روندی افزایشی به مرز ۵۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است، در حالی که سال گذشته و در اوج سرمای زمستانه مصرف روزانه فقط ۵۶۵ میلیون مترمکعب بوده است.

البته محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، روز گذشته اعلام کرد که این رکوردزنی همچنان ادامه خواهد داشت و پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که مصرف گاز در هفته‌های آینده به ۶۰۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

مقصر سرمای زودهنگام هواست

وزیر نفت نیز پیش از این در روز ۲۱‌آبان ماه و در حاشیه بازدید از مرکز مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، افزایش مصرف گاز در روز‌های اخیر را پیش بینی کرده بود و البته آن را ناشی از شروع زود هنگام سرمای هوا دانسته و با اشاره به وضعیت نه چندان مناسب تولید و مصرف امسال گفته بود که طبق آخرین آمار میانگین دمای هوای کشور آبان ماه امسال حدود ۵ درجه کمتر از سال‌های گذشته بوده که این درجه از برودت هوا و نیز میزان مصرف در طول پنج سال گذشته بی سابقه بوده است و شرایط از لحاظ تولید و مصرف مطلوب نیست؛ بنابراین برای پایداری شبکه مجبوریم محدودیت‌هایی را اعمال کنیم تا بتوانیم از فصل سرد بگذریم.

ضرورت صرفه جویی ۱۰ درصدی در مصرف

اکنون شرکت گاز مثل سال‌های گذشته از مردم درخواست کرده است حداقل ۱۰‌درصد در مصرف گاز صرفه جویی کنند تا پایداری شبکه حفظ شود. مدیر بهینه سازی مصرف گاز شرکت گاز خراسان رضوی نیز در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه مصرف گاز طبیعی در استان و در روز‌های سرد به ۶۰ میلیون مترمکعب می‌رسد، گفت: در روز‌های پیک سرما شاهد مصرف بی رویه گاز طبیعی در بخش‌های مختلف، به ویژه خانگی و عمومی هستیم و نیاز است که مشترکان در این روز‌ها فقط ۱۰ درصد صرفه جویی کنند تا زمینه پایداری گاز طبیعی برای همه بخش‌ها ممکن شود.

حمیدرضا افشون ادامه داد: این ۱۰ درصد صرفه جویی در مصرف گاز شاید چندان چشمگیر نباشد، اما باعث می‌شود در میزان کلان مصرف استان ۶ میلیون مترمکعب در روز صرفه جویی شود.

کاهش مصرف گاز پیچیده نیست

وی با تأکید بر اینکه برای افزایش راندمان و صرفه جویی در مصرف گاز لازم نیست که کار‌های پیچیده و خاصی انجام داد، افزود: این صرفه جویی با راهکار‌های ساده مثل استفاده از پوشش گرم زمستانی در منزل، توجه به برچسب انرژی، استفاده نکردن از شومینه به دلیل راندمان و ایمنی پایین، نصب پرده بر روی پنچره‌ها و درب ورودی، خاموش کردن وسایل گرمایشی اتاق‌های بدون استفاده، نصب درزگیر در پنجره‌ها و درب ها، عایق کاری لوله‌های آب گرم موتورخانه مرکزی و بستن خروجی کانال‌های کولر در زمستان ممکن است.

افشون تصریح کرد: بخاری‌های موجود در بازار به طور میانگین روزانه حدود ۱۰‌مترمکعب گاز مصرف می‌کنند که می‌توان با خاموش کردن یک بخاری تا ۳۰۰ مترمکعب در مجموع مصرف گاز هر ماه صرفه جویی کرد. در سامانه موتورخانه و پکیج نیز جدا از مباحث مرتبط با بهینه سازی و ارتقای راندمان موتورخانه‌ها که به تازگی در دستورکار شرکت گاز قرار دارد، کاهش دودرجه‌ای دمای محیط می‌تواند موجب صرفه جویی شش درصدی گاز طبیعی مشترکان شود.

کم مصرف‌ها تشویق و پرمصرف‌ها جریمه می‌شوند

جواد اوجی، وزیرنفت، نیز پیش از شروع سرمای هوا وعده داده بود که مشترکان کم مصرف و خوش مصرف تشویق و پرمصرف‌ها جریمه می‌شوند؛ وعده‌ای که مدیر بهینه سازی مصرف گاز شرکت گاز خراسان رضوی نیز آن را تأیید کرد و گفت: در استان ۲ میلیون و ۵۰۹ هزار و در شهرستان مشهد یک میلیون و ۳۲۳ هزار مشترک گاز طبیعی داریم.

مشترکانی که اگر مصرف آنان در سال نسبت به مدت مشابه دو سال قبل به میزان ۱۰ درصد کاهش پیدا کند، مشمول تخفیف ۱۵ درصدی به عنوان پاداش صرفه جویی خواهند شد و البته مشترکان خانگی در صورت رعایت نکردن الگوی مصرف مشمول افزایش تعرفه گازب‌ها به صورت پلکانی می‌شوند و مصوبه‌ای هم برای جریمه این افراد در نظر گرفته شده است که به زودی توسط وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به میزان الگوی مصرف در خراسان رضوی بیان کرد: الگوی مشترکان کم مصرف در همه شهر‌های خراسان رضوی از نیمه فروردین تا نیمه آبان هر سال ۴۵ مترمکعب در ماه و در فصل سرد سال، یعنی از نیمه آبان ماه تا نیمه فرودین سال بعد ۲۰۰ مترمکعب در ماه تعیین شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->